הספר ״נושקת ים ומדבר״

קטעים מהספר
הספר בשלבי עריכה
מעת לעת יפורסמו כאן קטעים שונים מתוך הספר. 

קטע א:  חיים על החוף     
שנת 1950 בפתח. החיים באילת מתרכזים באזור החוף. הכול נראה כאן כמשהו זמני, כעין גיבוב של צריפים ארעיים ואהלים. למרות שקשה להבחין בתחושת קביעות, מתגלים פה ושם ניצנים ראשונים לקיומה של פעילות אזרחית. חיל ההנדסה, המתנהל תחת שרביטו של דוד זמיר, מגייס לעבודה בעלי מקצוע אזרחים. אלה נטמעים בין החיילים ומשתלבים בחיי החברה. אפילו שתי נשים מנסות כבר להיקלט כאן – מיכל ומרתה העובדות במשתלה הניסיונית אשר בגן אילת.
מדי בוקר נערך בחצר 'אום רשרש' מסדר הנפת הדגל של חיילי 'גולני' המאיישים את המקום. הקדימו אותם עובדי חיל ההנדסה, המתגוררים במחנה האהלים הסמוך, שיצאו לעבודות הסלילה, הקידוחים, הביצורים בהרי אילת ולעבודות הגידור בקווי הגבול. מקצתם מועסקים עתה בהקמת מחנה חיל ההנדסה החדש ההולך ונבנה במרומי מניפת הסחף המשתלשלת מההרים במרחק של כקילומטר מהחוף.
"למה דווקא שם?" רוטנים הפועלים הנאלצים לשרך רגליהם מידי יום מהחוף אל המחנה ובחזרה. מה פתאום 'תוקעים' אותו באמצע המדבר?".
לא אחת הוסבר לכולם כי מצפון למחנה הולכת לקום השכונה הראשונה של אילת, וכי השטח הענק שישתרע בין המחנה לחוף יישאר כפיקדון למתכננים בעתיד. באם החזון לא יימוג ואכן תקום כאן עיר, הרי ששטח ריק זה ייועד למרכז מסחרי גדול שייבנה וישרת את תושביה.
"איזה עיר… על מה הם מדברים?" מלגלגים אלה בציניות, "איזה מרכז מסחרי? כאן? בשממה הזו? הצחקתם אותנו".
ובינתיים חייבים לעבוד.  בלית ברירה עולים, יורדים, אפילו בשעות הצהרים כשצריך.

והימים ימי קיץ
אתה מטפס בכבדות בדרך העפר המשובשת העולה מן החוף. מסביב הכול חשוף. לא עץ שיגן עליך מקרני השמש היוקדות ולא מבנה כלשהו שיחצוץ בינך לבין סופות האבק והחול המשייפים את עורך הנוקשה והצרוב. והנה, מאי שם צצה פיסת צל קטנה. מתיישבים, מקנחים את הזיעה בשובלי החולצה, שולפים בקבוק מים ולוגמים.
לוגמים ושותים.
ושותים.
הגוף לאה. תחושת כבדות מצמידה אותך לקרקע. העיניים הממוסכות הולכות ונעצמות מחמת הזיעה הדביקה. אתה רוצה להשתרע, להירדם. בעצם למה לא? למה כן? אתה מטושטש מכדי לקבל החלטה. מי שמחליט כאן הוא האינסטינקט. ללא אומר הוא מניע את ידך לעבר התרמיל, שולף בקבוק מים ומתיז על הפנים.  "עכשיו קום!" הוא מצווה, "אתה כבר מאחר". גופך הממושמע מתרומם בחוסר רצון מובהק, נשען על זוג רגלים הכורעות תחת כובד המשא. אתה מתחיל להתאושש, לוקח נשימה עמוקה, שאיפה, נשימה, מנסה להתקדם.
שוב אתה נעצר?
אין כוח. אזל. אין אוויר. עוד מעט ופרצופך יאדים, יתייבש, החום יחזור ויעטוף את כולך והזיעה תיטוף. אפוא יש כאן טיפת צל לעזאזל?
ועכשיו רק אפריל.
בסוף חודש מאי תזדחל לה הכספית ותטפס מעלה. יוני עוד יעבור איכשהו. אבל מה יהיה ביולי, באוגוסט?
איך ניתן לשרוד בארבעים מעלות ויותר, חשופים לקרני השמש היוקדת, כשצריכים לטפס על סולמות, לסלול דרכים, או לקדוח במרומי הסלע הכהה והלוהט?

קטע ב:  לא קלה היא דרכנו
חודש חולף וחודש בא. ימי הקיץ בעיצומם. אנשים שוב קמים, שוב יוצאים לעבודה, לפיגומים, לפילוס הדרכים, לחציבת העמדות בהרים שטופי השמש, מנסים לתקוע שורשים בידיים צרובות ומיובלות, מתאמצים להקים ישוב על האדמה הבתולה שאיש לא השביחה מעולם.
לא קלה המשימה. בכל אשר תלך נערמים הקשיים. החיים כאן משולים למעבר מכשולים- דילוג מתמיד מעל מהמורות.

אחת הבעיות המרכזיות המקשה על החיים כאן היא בעיית המים התפלים. מה רבה הייתה השמחה כשהגיעו מי באר אורה לאילת, אולם עד מהרה התברר כי הללו עשירים בסוגי מלחים האחראיים לטעמם התפל ולתופעות לוואי כקלקולי קיבה. ”בתחילה היו מחלקים לנו בקבוק מים מזוקקים ליום", מספר זאב מוסקוביץ, "אבל כמות זו הייתה כטיפה בים ולא ענתה על הצורך להרבות בנוזלים. בלית ברירה היינו מערבבים את המים במיצים בטעמים שונים. היינו שותים הרבה ומשלשלים, שותים ומשלשלים".
גם יוסקה זוארץ נזכר ונאנח: "היינו הולכים כל הזמן בהיכון ותמיד מסתכלים הצידה, מחפשים איזה מקום מסתור …"
"בערבים היינו יושבים בחוף", הוא ממשיך, "מבלים בצוותא, שרים, שותים קפה ומצ'זבטים. לפתע היה מישהו מתרומם, מחזיק במכנסיו ופותח במרוץ. מרחוק יכולנו להבחין בצלליתו שנעצרת לפתע וכורעת", נזכר יוסק'ה ופורץ בצחוק.
אבל לא הייתה זו הבעיה היחידה. הצינורות הישנים שהובילו את המים מבאר אורה לא עמדו בלחץ ולא החזיקו מעמד. התקלות שחזרו לעיתים תכופות שיתקו את אספקת המים לישוב, ויותר מכך- הצינורות שנותרו זמן מה ללא מים החלו להחליד, ובמשך ימים רבים לאחר השלמת התיקונים היו פולטים מים חלודים בצבע אדמדם.
ומה עושים?
שוברים את הראש וממציאים שיטות סינון מקוריות. בתחילה היו נוהגים להשתמש  בקופסת שימורים ריקה שתחתיתה נוקבה בחורים – ממלאים את חלקה בשכבה דקה של חול גס שהובא משפת הים, עליה מניחים צמר גפן ושכבת חול נוספת. את ה'מתקן' קושרים מתחת לברז ומטפטפים לתוכו מים. וראו זה פלא – המים היו יוצאים נקיים מחלודה.
שיטת סינון נוספת הייתה באמצעות שיקוע. ממלאים היו מים בדליים או בפחים
ומניחים לחלודה לשקוע במשך מספר ימים.
עם הזמן הוחלפו הדליים בחביות. על משטח מוגבה שהוצב בחצר או במרפסת הונחה חבית עם ברז יציאה שהותקן בגובה מסוים מעל קרקעיתה. זו מולאה במים ולאחר שקיעת החלודה זרמו מהברז מים כשהם צלולים ונקיים.
שיטות אלו הביאו אמנם לשיפור בטעמם ובצבעם של המים, אך לא פתרו את בעיית המלחים והשפעתם. בסופו של דבר החליט צ'יזיק להעביר דגימות מים לבדיקות מעבדה ואכן, אלה הראו כי בנוסף לסולפטים הגורמים לקשיותם, מכילים המים כמות רבה יחסית של מגנזיום שהינו הגורם העיקרי לבעיית השלשולים.
וכיצד לעזאזל נפטרים מכך?
פנה צ'יזיק אל מכוני מחקר. "זה לא פשוט", אמרו לו המדענים, "העניין מורכב למדי ומועטים הם המחקרים העוסקים בנושא זה. עד כמה שידוע לנו טרם הועמדו אנשי מדע בשום מקום בעולם בבעיה דומה".
"אז בואו ונהיה אנחנו הראשונים", אמר.
ואכן, לא חלפו הימים וכבר התבשרנו כי בקרוב עומדים המדענים להתחיל בניסויי מעבדה לזיקוק מי אילת. כן נאמר כי במידה ומאמצים אלה יוכתרו בהצלחה, יוקם באילת מתקן התפלה ניסיוני שיפיק כ- 12 מ"ק מים ליום.
לוואי שיצליחו, אוחזים כולם ידיים. איזה שינוי עצום עלול להתחולל כאן.
ובינתיים?
מה כבר אפשר לעשות?
ממתינים…
ומשלשלים.

מה באשר לקשר אווירי ויבשתי? לא מגיע לנו לצאת מפעם לפעם צפונה, כאשר חשקה נפשנו קצת להתאוורר, לרוות מי ברז צוננים, ללקק גלידה טעימה בגביע, לשטוף עינינו באורות הכרך ובבנות המין היפה?
אז מה הבעיה? רוצה לצאת? עלה על אוטובוס וסע.
מסתבר כי העניין אינו פשוט כלל. קיימת אמנם תחבורה ציבורית יבשתית, אותה מפעיל קואופרטיב "יתור", אך זו אינה סדירה עקב תקלות חוזרות ונשנות ברכבים. הדרך הקשה גורמת לבלאי רב ומחייבת אספק קבועה של חלקי חילוף, ביחוד כשמדובר בצמיגים. לאחרונה ביקש צ'יזיק להקצות לכך מטבע חוץ ונענה בשלילה.  אפילו שר התחבורה, כך נרמז, מפקפק עדיין באם לעת הזו יש לתת עדיפות לנגב ולהפעיל קו ארוך זה בשעה ששורר בארץ מחסור בצמיגים ובחלקי חילוף…
ואפילו יהיו צמיגים, הרי לא כל אחד מסוגל להיטלטל כעשר שעות בדרך החתחתים מפרכת החוצה את המדבר כאשר הרכב מנתר בכל מהמורה והנשמה פורחת, כאשר הגוף מתאבן, הרגליים מתכווצות…
והמחירים בשמים.
אז אולי נעלה על טיסה וגמרנו? נשלם אמנם כפליים אבל נחסוך בזמן ובעצבים.
לא פשוט יותר?
לא בדיוק. גם טיסה אינה עניין של מה בכך. אמת, מישהו הבטיח פעם 'קשר אווירי סדיר עם מרכז הארץ', 'גשר מהיר אל המדינה', 'טיסה אחת ליום'…
אבל הבטחות הן הבטחות ומציאות לחוד. כיום מתקיימת טיסה אחת בשבוע. עבורה יש צורך להזמין מקום מראש, להמתין ולקוות שאכן זו תתקיים. במידה ואכן כן, כדאי להתפלל שזו תעבור בשלום. כלמודי ניסיון אנו מודעים לעובדה כי טיסה ב'ארקיע' אינה מבטיחה חוויה מהנה ביותר: כולם יושבים על ספסלים הצמודים לצדי המטוס וטסים לקול רעש מחריש אוזניים. מפעם לפעם מקרטע לו המטוס, צולל בכיסי האוויר והבטן נשפכת החוצה. והנחיתה – איזה פחד. חבטה עזה, הגב נמשך לקרקע, והנשמה בשמיים.
אבל לא תמיד מגיעה הנחיתה הגואלת. יש, ובעודך יושב מתוח וממתין לבואה, ינסוק המטוס לפתע וללא כל התראה כלפי מעלה.
"גמלים בשדה!" שומע הטייס את קולו של הפקח הניצב על המסלול, "אין אישור לנחיתה".
אין בכך חדש. זהו דבר שבשגרה. גמלים המסתובבים בערבה באופן חופשי, חודרים לעיתים מירדן דרך פרצות בגדר ומגיעים דרכן לשדה התעופה. במקרים כאלו, בעוד המטוס חג באוויר, מזנק הפקח על הכבאית, מקיף בנסיעה את השדה ומסלק בצעקות, בנפנופי ידיים ובזריקת אבנים את הגמלים שאינם מבינים במה חטאו. רק אז מאשר הפקח את הנחיתה לקברניט שנושם לרווחה.
עם כל הקשיים, רבים הם המתקשים להשתמש בתחבורה היבשתית ומעדיפים לטוס. טסים כאשר מתעוררים הגעגועים לאשה ולמשפחה, אחרים טסים כדי להשתתף בשמחות, בחתונות ובימי הולדת. ישנם כאלה הזקוקים לטיפול רפואי וכאלה הזקוקים למפגש דחוף עם החברה או עם סתם נערה. ומה בקשר לנעליים שנקרעו לך? משקפיים שנשברו פתאום? או משהו מסוים בך?
אין לכך מענה כאן, במקום כה נידח ומנותק. בלית ברירה אתה נאלץ לרוץ ולהזמין מקום לטיסה הבאה.
יפה. הזמנת לשבוע הבא וגם רכשת כרטיס במיטב כספך. אתה מתכונן, ממתין בציפייה לנסיעה, ולפתע הנך מתבשר כי חברת 'ארקיע' הפסיקה את טיסותיה, זאת ללא כל הודעה מוקדמת. "חסרים לנו חלקי חילוף למטוסים, מכשירי כיבוי, וגם אין גדר סביב השדה…" כך תרצה הנהלת החברה את המעשה והסבירה כי חייבת היא לנקוט בצעד זה מאחר ואינה  מוכנה להתפשר על ענייני בטיחות וכי רק באמצע יולי, לאחר שיסתיימו כל השיפורים הדרושים ויתוקנו הליקויים, תחדש את טיסותיה לאילת.
מי ש'חוטף על הראש', ולא דווקא באשמתו, זהו יוסק'ה לוי, מנהל סניף 'ארקיע' באילת, כולם עטים עליו, מאשימים, באים ביום, באים בלילה, דופקים בדלת: "נו יוסקה, מה יהיה עלינו? תעשה משהו".
והנה סוף סוף הגיע הסוף. חברת ארקיע עמדה כמובטח בהתחייבותה וחידשה את טיסותיה. באחד מימי חודש יולי נחת בשדה המטוס המיוחל.
למחרת חל קלקול במטוס והטיסה בוטלה… 
צ'יזיק מיואש. כיצד ניתן להשאיר כך את אילת כשהיא מנותקת? הוא כבר רואה בעיני רוחו את תושבי המקום שקצה נפשם במצב, קוראים להשבית את היישוב ולנתק צירי גישה עד שמישהו שם למעלה יבין שהם חלק מהמדינה.
בצר לו הוא חוזר ומנסה למצוא פתרון לבעיית התחבורה היבשתית. לא מזמן הפך שמיים וארץ, טען שאי אפשר לסמוך עליה ושצריך לפתח תחבורה אווירית. היום הוא מבין שאי אפשר בלעדיה. חייבים לקיים קו אוטובוסים רציני וקבוע. יעלה כמה שיעלה. הוא פונה פעם נוספת למשרד התחבורה, מתאר את מצבם הבלתי נסבל של תושבי אילת ותובע להעניק רישיון לחברת 'דרום יהודה' להפעלת שירות קבוע וסדיר לאילת במחיר שווה לכל נפש והתחייבות לאספקת חלפים וצמיגים קבועה.
אכן, בפעם זו הגיעה מצוקתה של אילת לאזנים קשובות. ההיענות הייתה מהירה והרישיון ניתן. הובטח לו, לצ'יזיק, כי כבר בחודש ספטמבר הקרוב יתקיים טכס חגיגי לפתיחת הקו הסדיר הראשון לאילת שיפעל פעמיים בשבוע.
רק שלא יהיה איזה תקר…
ואולי גם ארקיע תחדש עד אז את הקשר.

לפחות שתהיה לנו כאן איזו פינה לבלות בה בערב, לשבת בצוותא, ליהנות מארוחה טעימה עם כוס בירה קרה…
פעם תלינו תקוות במלון ים סוף, אך מזמן נמוגו האשליות. עוד מעט וגם הוא יעמוד  בפני סגירה. כבר מתחילת פעילותו של המלון החלו להישמע תלונות על רמתו הירודה שהגיעו לשיאן בעונת הקיץ החמה. "מנקודת טיב האוכל והניקיון פעלה האכסניה מתחת לכול ביקורת", כתב צ'יזיק בסקירתו החודשית באוגוסט 1951. "למרות פניות ואזהרות למרכז הקואופרציה להטות שכם לשיפור התנאים באכסניה, לא שונו פני הדברים… והיום אנו עדים לעובדה שאי אפשר לקבל במקום אפילו כוס מים קרים או כוס גזוז …"
מה לא עשו מנהלי המלון, אמיל ודודי פימנטל, כדי לשפר את התנאים. ניתן לומר שפעלו כמיטב יכולתם ולא חסכו כל מאמץ, אך הקשיים והבעיות בפניהם ניצבו לא הותירו כל תקווה. החדרים בעלי החלונות הקטנים אגרו את החום. בפינותיהם הצטבר האבק שלא זכה לשטיפה עקב המחסור במים. תקלות חוזרות ונשנות באספקת המים אילצום לשאוב מי ים למטרות רחצה, ניקיון או שטיפת סדינים. מעת לעת היה שובת הגנרטור הקטן וגורם להפסקות חשמל ממושכות. משהפסיק הפריג'ידר לעבוד נשלח האוכל לפח. דודי לא השתהתה לרגע ומיד הייתה מזמינה אספקה טרייה מהצפון, אך זו הגיעה לעיתים באיחור של יומיים או שלושה עקב תקלות במטוס.
רק כאשר הושבתו השירותים שהוצבו בצריף הפח שניצב מחוץ לרחבת המלון, זאת באשמת בור הספיגה שהתמלא ומי הביוב שהתפשטו לכל עבר – עלתה הזעקה השמימה. יומיים או שלושה היו חולפים עד לבואו של בעל המקצוע מחיל ההנדסה שהיה מפשיל את שרווליו ומתחיל להשקיע מאמצים ב'טיהור האווירה'.
וכך, למרות המצב הבלתי נסבל, ימשיך המלון לקרטע כל עוד יעדיפו אורחיו להשלים עם הסבל ועם חוסר הנוחות, ובלבד שיזכו לטבול במימי המפרץ הצלולים ולחזות ביפי השקיעות.
אנו נמשיך אמנם לפקוד את חופו של המלון, אך נדיר רגלינו ממנו. מפעם לפעם נעיף לעברו מבט עצוב ומלא געגועים וניזכר בימי עדנתו הראשונים.

לפחות שיסיימו לבנות עבורנו את הדירות. די לנו לגור באהלים ובצריפים.
מה בעצם מעכב את הבנייה? מה לכל הרוחות קורה שם בחיל ההנדסה?
בוקר טוב שבתאי. צריך להתעורר. האנייה כבר עזבה מזמן והשאירה מאחוריה חומרי בנייה – עצים, ברזלים, מלט, כל מה שביקש קודמך דוד זמיר.
עכשיו לעבודה- לקום ולבנות. 18 יחידות דיור עומדות וממתינות על הניר. למה אתה מחכה?
האמת ניתנת להיאמר ששבתאי לא בדיוק מחכה. הוא פועל בנמרצות ושואף לעבוד, אך דווקא עכשיו צצה בעיה בלתי צפויה: חסרים לו פועלים. עד כה היו ברשותו 110 עובדים מאנשי השח"ל, אבל אחרי חג הפסח, כנראה בהשפעת החום, רבים מהם עזבו. שבתאי נותר עם רבע מכמות הפועלים ועם מחסור של בעלי מקצוע לעבודות הטפסנות, הנגרות והאינסטלציה.
איך אפשר ככה לבנות ישוב?
צ'יזיק כרגיל אינו מתיאש, מנסה כתמיד להיות אופטימי: "אני מקווה שהכול יסתדר והמבנים יושלמו עד סוף השנה", כך מדווח לזקן.
ובינתיים נמשיך אנו להתגורר באוהלים ובצריפים.

לפחות שלא ישלחו אלינו פושעים לרצות כאן את עוונם.
שיתנו לנו לחיות בשקט. שלא ילכלכו עלינו, שלא ינסו להפוך את המקום לארץ גזירה. עם זה לא מוכנים להשלים.
"שופט השלום אליעזר מלחי הורה להגלות עבריין לאילת", ידיעה צנועה זו שהופיעה באחד מעיתוני חודש יולי הקפיצה כאן את כולם.
התהלך לו צ'יזיק כארי בסוגר. כיצד ייתכן שיישוב קטן זה הנמצא עדיין בחיתוליו, יציר כפיו של בן גוריון והנזם שבכתר, ישמש מקום מקלט וחממה לעבריינים שנשלחו לאילת כתחליף למאסר?
המתין קמעה, ומשנרגע, התיישב ליד שולחנו וניסח מכתב חריף אל היועץ המשפטי לממשלה, בו התקומם על פסק הדין. במכתבו תבע להבהיר לשופטים כי אילת אינה בית כלא ולהורות להם להימנע ממתן פסקי דין דומים.
התנצל היועץ ומיהר להודיע כי תוכנו של מכתב זה הובא לידיעת בתי המשפט בארץ וכי פרשה זו לא תישנה.
לא חלף חודש, ובטרם שקטו הרוחות התפרסמה בעיתונות ידיעה חדשה: "פסק דין נוסף הגוזר מגורים באילת ניתן ביום ד' על ידי נשיא בית המשפט המחוזי בת"א נגד פנחס חסין מת"א, פושע מועד…. השופט פקד לשחרר את חסין ממאסרו בתנאי שיתגורר שנה תמימה באילת…."
הנושא הפך כאן לשיחת היום. הזעם היה רב. גם המשכו של פסק הדין זרה מלח על הפצעים: "כן פסק השופט כי גם בימי שבתו באילת חייב חסין להימצא בביתו משקיעת החמה עד זריחתה, לעמוד תחת פיקוח המשטרה, להתנהג בשקט ולשמור על החוק".
" איפה הם חיים?" לגלגו התושבים, " יירדו כל אלה מהיכל הצדק, יבואו לכאן ויאמרו היכן יתגורר האיש? האם בבית שטרם קיים? או אולי באחד הצריפים והאהלים הדחוסים בקבוצות אנשים?  ומשטרה… איפה משטרה? אפילו שוטר אחד לרפואה אין כאן"
הרוחות לא פסקו לסעור. פעילי ציבור ותושבים ממורמרים שיגרו מכתבי תגובה אל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. צ'יזיק עצמו שהגיב במהירות לא הסתפק בכך והורה לנציגו באילת להחזיר מיד את העבריין לצפון. 
הגדיל לעשות יוסף פורת מראשי השח"ל שיישובן של אילת והערבה היווה את תמצית חייו. במכתב גלוי לעיתונות פנה אל היועץ המשפטי לממשלה ולנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב: "הארץ גזירה היא אילת? לא למען השאר אותה בשיממונה ובצחיחותה קידשו בנינו ואחינו את חייהם. לא למען הענק למדינת ישראל אזור מקלט לפושעים חרפו כובשי הערבה ואילת את חייהם… על כן, כבוד בית המשפט, פסק דין זה אינו מאורע קל וקטן ערך במדינת ישראל… כל מהות הווייתה, ציפור נפשה, נפגעו ע"י פסק דין זה".
התגובות והמחאות הנזעמות השיגו את מטרתן ו'הגליית' הפושעים פסקה. אבל דא עקה, בעקבות הרעש שנוצר סביב הנושא, דבקה באילת תדמית שלילית של ארץ גזרה אשר תלוה אותה, למגינת תושביה, לאורך תקופה ממושכת.
"עבורי זו תקופה לא קלה", מתוודה זאב מוסקוביץ שחש תחושת פגיעה ועלבון אישי, "נסעתי לתל אביב ושאלו אותי 'מאין הגעת', עניתי 'מחו"ל'. פשוט התביישתי לומר שאני מאילת…"
כך אומר בכנות האיש שאהב להסתובב באילת ולהתגאות בכך שהוא תושבה הראשון.

קטע גבית הספר היסודי באילת – צעדים ראשונים
לזכרו של משה פותרימולי (ז"ל) 
המורה שנשלח לאילת לתקופה 'זמנית' כדי ללמד את ילדי המקום שנותרו ללא מורה, ונשאר להתגורר בה עד לפטירתו בחודש ינואר 2020
.

שנת 1953
אחת המשימות החשובות שנטל על עצמו חנוך, משנבחר בראשית השנה לראשות המועצה, הייתה להשקיע משאבים בקליטת משפחות ובכך להקנות צביון של ישוב קבע למקום. ואכן, בעקבות מאמצים אלו הצטרפו במרוצת השנה משפחות נוספות לקהילה הקטנה ומספר הילדים גדל. עתה ניצבו  חברי המועצה בפני אתגר נוסף – לפתח מערכת חינוך נאותה. מאחר ובחודש אוקטובר אמורים שמונה מילדי המקום ללמוד בבית הספר – חלקם בכיתה א' וחלקם בכיתות גבוהות יותר- החלו לחשוב על פתיחת כיתת לימוד.
פנה חנוך למשרד החינוך וביקש לפתוח בית ספר. אמרו לו: "מי יכול לממן בשבילך בניית ביה"ס עבור שמונה תלמידים?"
"אבל הישוב יגדל וחייבים לחשוב הלאה", השיב חנוך.
"כשיגדל, נדבר. כרגע אין תקציב לכך", ענו.   
"אז בינתיים נפנה חדר באחד השיכונים ושם ילמדו. אנחנו זקוקים רק למורה".
"בסדר", ענו, נשתדל למצוא".
חיפשו, חיפשו, ולא מצאו. חרף המאמצים הרבים שהושקעו לא נמצא מורה שיאות לרדת וללמד. חלף הקיץ, החגים כבר בפתח ופתרון טרם נמצא.
"אם אין אני לי מי לי", אמר לעצמו חנוך והחליט לעשות מעשה. הזמין אליו את דליה נשרי שלמדה הוראה בסמינר. "תשמעי דליה", אמר, "אנחנו רוצים לפתוח אחרי החגים כיתת לימוד ומעוניינים שאת תלמדי".
"אני?" שאלה בתמימות.
"אין לנו מישהו אחר ומשרד החינוך אינו מצליח לאתר מורה".
"אבל השלמתי סמינר מקוצר בלבד, גם לא הוצאתי תעודת הוראה. משרד החינוך בטח לא יאשר".
"דליה, תשאירי לי את משרד החינוך", אמר חנוך, " אנחנו לא זקוקים לתעודה. לילדים שלנו מגיע מורה טובה עם לב ונשמה. זוהי האחריות שלנו. את מוכנה?"
וכך, בחודש אוקטובר נפתחה כיתת הלימוד הראשונה באילת. דליה, מרוגשת, ברכה את הילדים בבוקר טוב, והחלה ללמד. לא חלף שבוע ואנשי משרד החינוך הופתעו לקרוא את הידיעה שהופיעה בעיתון 'על המשמר': 
"בשבוע שעבר פתחה המועצה המקומית באילת את בית הספר הראשון. לעת עתה עם 8 תלמידים. מאחר ומשרד החינוך לא הצליח למצוא מורה, חיפשה ומצאה המועצה בעצמה מורה צעירה והלימודים התחילו, אם כי בינתיים ללא הציוד הנדרש".

קיץ 1954
בגן הילדים בשכונה א' עומדת הגננת אתי לוי לסיים את החזרות לטכס חג השבועות ולפנות את המקום. עוד מעט תגיע המנקה להכין את החדר ל'נגלה הבאה'. בשעות אחר הצהרים אמורים ללמוד לכאן, מחוסר מקום, תלמידי בית הספר ומורתם דליה נשרי.
ממש לא קל לה לדליה הנאלצת להתמודד עם כיתה בת עשרה תלמידים בגילאי שש ועד ארבעה עשר. כאן יושב לו זאטוט שעלה זה עתה מהגן ולצדו אחר הבקיא בקריאה וכתיבה. כל זאת, בשעות בהם הקליטה קשה והילדים כבר עייפים ומותשים. ומה נאמר על ימי הקיץ החמים?
לא פיצלתי קבוצות", אומרת דליה, "היו נושאים שבהם שיתפתי את כולם והיו נושאים שבהם השתדלתי לקדם כל ילד, לא בהתאם לגילו אלא בהתאם לרמתו הוא. הייתה זו פעולה מורכבת למדי – כמעט כמו להעביר שיעורים פרטיים". 
ואם לא די בכך, היה עליה להתמודד עם בעיית התכנים. חומר הלימוד שנשלח על ידי משרד החינוך למורים מסודר כנהוג לפי נושאים ועונות השנה – בעונת החורף למשל מלמדים על היורה, על הפרדס, על הנרקיס מלך הביצה ועוד. "אבל כאן, באילת, יושבים ילדים שיתכן וטרם צפו בגשם, גם פרדס לא ראו מימיהם, ויש צורך להמחיש להם את הדברים הנשמעים כמובנים מאליהם", היא מדגישה, "הייתי חייבת משום כך להתאים כל פרט מתכנית הלימודים למציאות ולהווי החיים המקומי".
שנת הלימודים מתקרבת לסיומה ודליה, למרבה הצער, עומדת לפרוש.  בימים הקרובים עומדת היא לעזוב את המקום שכה אהבה ואת עשרת תלמידיה אותם טיפחה במסירות ללא גבול. בלית ברירה נאלצת היא ללכת בעקבות בעלה דב, קצין בקבע ששימש כמפקד מרחב אילת ומועבר עתה לשרת באזור אחר.
משהודיעה דליה על עזיבתה פנה חנוך בדחיפות למשרד החינוך: "בקרוב תחל שנת הלימודים ואנו מבקשים מכם לדאוג למורה מחליפה שתלמד את עשרת ילדינו", כתב. ואכן, לאחר חיפושים ממושכים נמצאה מורה בשם רחל בר גיורא שהביעה את נכונותה ללמד באילת. מה רבה הייתה השמחה. מיד החלו בהכנות לקליטתה ואף נמצא עבורה חדר באחת הדירות.
והנה, בעוד כולם ממתינים לבואה, יצרה המורה קשר עם חנוך ובישרה לו על נישואיה עם בחיר ליבה. בקשה קטנה הייתה בפיה: הקצאת דירה נפרדת וסיוע במציאת עבודה לבעלה.
מה לא עושים עבור חינוך ילדינו? עונת הלימודים כבר החלה ואיך אפשר לתת לתלמידים צמאי הדעת לשוטט בטלים ובאפס מעשה? מיד החלו במאמצים קדחתניים למצוא פתרון. הפכו פה, הפכו שם, ודירה למורה – אין בנמצא. בצר לו החליט חנוך לשתף את חבריו במועצה והעלה את הנושא בישיבה דחופה שהתקיימה בראשית ספטמבר. 
"באשר למציאת עבודה לבעל, העניין יסתדר איכשהו", הסביר חנוך, "אך הבעיה העיקרית הינה המגורים". הפתרון היחיד שעלה בדעתו הוא לשכנם בינתיים בדירה שהובטחה לאופה ולמשפחתו האמורים להגיע לאילת בקרוב.
לכך התנגד בתוקף טפר, מזכיר מועצת הפועלים, שפעל ללא לאות במשך תקופה ממושכת לשכנע את האופה להשתקע עם בני משפחתו באילת.
"איני רואה אפשרות אחרת, אלא להקריב כרגע את מגורי האופה", אמר חנוך, "תוך כדי כך נעשה מאמצים לאתר עבורו דיור אחר". בסופו של דבר, לאחר ויכוחים ממושכים הוחלט להביא את הצעתו להצבעה.
קמח או תורה על כף המאזניים.
הצעתו של חנוך התקבלה. עם הקמח נסתדר, אמרו, העיקר שתגיע מורה ותשרה עלינו מרוחה של תורה.
במזל טוב הגיע הזוג הטרי והלימודים בבית הספר היסודי החלו. רחל התקבלה  בכבוד כיאות למורה מוסמכת. עד מהרה התחבבה על המורים ועל התלמידים ונראה היה כי תהיה זו עונת לימודים מוצלחת.
אבל, לאכזבת הכול, הייתה זו שמחה קצרת מועד. לא חלף חודש ושמועות החלו מתרוצצות בחלל האוויר: "היא מדברת אתנו על דברים מוזרים", סיפרו התלמידים להוריהם. "משהו אצלה לא בסדר", התלחשו אלה ומיהרו לדווח על כך לחנוך. משהחל לבדוק את העניינים, גילה להפתעתו כי המורה ובעלה הינם מיסיונרים שבאו לעשות נפשות לנצרות. ללא היסוס הוחלט לפטרה במקום ולשלחה עם בעלה חזרה צפונה.
נותרה לה אילת קרחת מכאן ומכאן: תחילה בלי קמח, עכשיו בלי תורה.
מיד פנה חנוך לפקידי משרד החינוך וביקשם לעשות כל שביכולתם כדי למצוא מורה שתבוא במקומה. משחלף הזמן וטרם נמצא פתרון, כינס בסוף חודש נובמבר את  מליאת המועצה לישיבת חירום. "לקריאת משרד החינוך נענתה בינתיים רק מורה אחת, וגם זו חזרה בה לאחר שהתבררו לה תנאי המקום", דיווח לחבריו.
"די לנו, הגיעו מים עד נפש, חייבים לעשות משהו! " אמרו נבחרי הישוב והחליטו ליטול את היוזמה לידיהם. ארגנו אספות מחאה, איימו, העבירו עצומה לשר החינוך ואף פנו לאמצעי התקשורת כדי שיפיצו ברבים את מצוקתה של אילת ואת שוועת ילדיה "הבטלים מתורה".
הדי הזעקה עוררו משלוותם את מנהלי משרד החינוך שהחלו לשנס מותניים ולפעול במלוא המרץ. ואכן, לאחר מאמצים קדחתניים נמצא הפתרון בדמותו של מורה בשם משה פונתרימולי, עולה ממצרים שלימד בביה"ס היסודי בבאר שבע.
"ילדי אילת נותרו לפתע ללא מורה", אמרו לו, "אנחנו מציעים לך לרדת ללמד באילת באופן זמני לתקופה של שנה ובסיומה תוכל תחזור לעבודתך".
"אבל מה אלמד שם? הרי ההתמחות שלי היא במתימטיקה", תמה.
"אל תדאג, הרגיעוהו, "כבוגר בית ספר הרמב"ם בקהיר ואוניברסיטת 'פארוק' אתה מסוגל ללמד הכול. רד לאילת, תלמד שם תנ"ך, עברית, כל מה שצריך, יהיה בסדר".
את משה לא היה קשה לשכנע. כבר בגיל שבע עשרה עסק בקהיר בפעילות קהילתית. כציוני בנשמה מוכן היה לבצע כל שליחות אשר תוטל עליו. מה זה בשבילו שנה באילת? לא היסס איפוא ובראשית חודש דצמבר 1954 ירד דרומה והחל ללמד.
לא סלולה הייתה דרכו של משה בראשיתה. כשנכנס לראשונה אל כיתת הלימוד מצא חדר קטן ובו שלושה- ארבעה ספסלים. "אפילו לוח מתאים לא היה שם", הוא מספר, "הלכתי לסולל בונה, ראיתי בחצר לוח ששימש את העובדים, נכנסתי למנהל וביקשתי להשאילו באופן זמני. גם גיר לא מצאתי. התקשרתי לבאר שבע ומשם שלחו לי מספר חבילות". גם הלימודים בשעות הבלתי נוחות יצרו קושי רב, אבל יותר מכל הטריד אותו פער הגילים בין התלמידים. כלל לא הבין כיצד ניתן ללמד בכפיפה אחת ילדים המשתייכים לכיתות א, ב, ד, ה, ו .
תחילה סבר כי זוהי משימה בלתי אפשרית, אבל משהבין כי לא נותרה בידו הברירה החל לנסות ולאתר פתרונות. "הייתי עובר בין התלמידים", סיפר, "בודק מחברות, עונה על שאלות, משתדל לתת לכל ילד את הדרוש לו. לימדתי חשבון, קריאה, תנ"ך וידע כללי. את הלוח חילקתי לארבעה חלקים ובהם רשמתי משימות ותרגילים לקבוצות שעבדו במקביל".
הזמן חלף, ומשה החל לכרוע תחת העומס הכבד. במיוחד קשה היה לו לקבל את העובדה כי חרף כל מאמציו, אין תלמידיו זוכים לקבל, ולו במעט, את שמערכת החינוך אמורה וחייבת להעניק. פנה אפוא למשרד החינוך, קבל על  הקיפוח ועל העומס המוטל עליו וביקש כי יתוגבר במורה נוסף. לאכזבתו, שנת הלימודים הייתה בעיצומה ואלה התקשו לתת את המענה. שוב נזעקה המועצה וחרף תקציבה הדל פרסמה בעיתונים מודעות המופנות אל ציבור המורים ברחבי הארץ: "הבו מורים לאילת. מחפשים מתנדב/ת ללמד את ילדי אילת…" נאמר בהן.
לא נותר עתה אלא לשבת ולהמתין למענה.

אותה שעה, בקצה הצפוני של המדינה, בקיבוץ כפר גלעדי אשר בעמק החולה, ישבה לה בחדרה בת עמי מלמוד, מוותיקות הקיבוץ, ועיינה בטורי העיתונים.  תוך כדי קריאה נתקל מבטה במודעה שמשכה את תשומת ליבה.
בת עמי, מורה ותיקה במקצועה ועדיין מלאת חיוניות ומרץ למרות גילה המתקדם, פנתה לבעלה והעבירה אליו את העיתון. "תסתכל על המודעה הזו, יוסק'ה", אמרה, "תראה, דרושים בדחיפות מורים באילת. אני עדיין יכולה לתרום משהו. מה דעתך? אולי נרד לשם לשנה עד שהעניינים יסתדרו?" "יוסק'ה, איש העלייה השלישית, מאנשי גדוד העבודה ו'השומר', שאת מרבית עתותיו  הקדיש לפעילות למען הציבור והמדינה, לא נשאר אדיש. "רוצה לרדת? מוכן לחשוב על כך", אמר.
אבל יוסק'ה לא חשב הרבה. הרצון לתרום למשימה כה חשובה הכריע את הכף. מיד התקשרו לאילת, תיאמו, וכבר בראשית חופשת הפסח  ירדה כל המשפחה אילתה.  למחרת בואם נפגשה בת עמי עם משה ונדהמה לשמוע מפיו  על התנאים הבלתי אפשריים בהם לימד. "עשיתי כמיטב יכולתי", נאנח משה, "עכשיו הכול הולך להשתנות ובעזרת השם בסוף השנה נעבור לבית הספר החדש הנמצא כרגע בשלבי בנייה. עד אז נקיים את הלימודים בדירה שפינתה המועצה עבור תלמידינו". במרוצת הימים הבאים נועדו השניים, עברו על תכנית הלימודים,  חילקו ביניהם את מקצועות הלימוד, מיינו את התלמידים בהתאם לרמת הלימוד שלהם ובתום חופשת הפסח החלו ללמד. 

בת עמי מלמוד בכיתתה – 1955

 

משה פונתרימולי ובת עמי מלמוד לאחר פתיחת בית הספר – ראשית 1956

קטע ד':  תמונות אילתיות – 1954
במעברה. צפונית לשכונה א' הנמצאת בשלבי הקמתה משתרעים צריפי המעברה. חמישים צריפים נאים למראה ניצבים בשטח, כל אחד מהם מוקם על 'בטונדה' מוגבהת, וגגו המשופע מכוסה ברעפים. בכל אחד מהצריפים קיים חדר בודד וארוך. רצפתו עשויה בטון, חלונותיו ארוכים, ובו פינת בישול קטנה עם כיור וברז מים. בקדמת הצריף ישנה מרפסת קטנה ומקורה. פה ושם ניתן למצוא עליה חבית המשמשת לאגירת מים ולסינונם משאריות חלודה.
מאחורי הצריף נחבא לו צריפון קטן בעל שני תאים. האחד משמש בית שימוש שדה והאחר – למקלחת 'טוש'. בעונת הקיץ זורמים כאן מים לוהטים, וניתן להתקלח רק לאחר הצטננותם בשעות הלילה.
זה מה יש…

ויטמן.  באחד מצריפי המעברה הממוקם בקצה הדרומי, נמצאת חנות קטנה של 'תנובה'. מעת לעת יגיעו אל המדפים מוצרי חלב שייחטפו כהרף עין. גם ירקות ופירות מוצגים שם לראווה, אך איש לא שש לקנותם. יכולים היו להיראות טריים, אלמלא טלטולי הדרך והחום הקיצי שעיוותו את צורתם ללא היכר.
לעומת זאת, ביצים יש כאן בשפע. ואפילו טריות. הכיצד?
אם תסיירו בין הצריפים תוכלו לצפות בלהקות התרנגולות המתגודדות סביב ולהאזין לקרקוריהן. היה זה פרי יוזמתם של אנשי אגודת 'משקי עזר' שפעלו להבאתן. שמען של הביצים המגיעות לאילת כשהן מרוסקות הגיע אליהם, והחליטו לעשות מעשה. באחד הימים הביאו לכאן עופות וחילקום חינם אין כסף לכל המעוניין. וכך, מדי יום ביומו מטילות התרנגולות ביצים טריות המגוונות את תפריטנו הדל.
בשולי המעברה ניצב מגדל עץ גבוה המכונה בפי כל 'ויטמן' והמשמש כמתקן לקירור מים. בראשו מוצב מיכל גדול אליו מזרימים מים באמצעות משאבת יד. ממנו נוטפים המים ללא הרף אל יריעת ברזנט שנמתחה כלפי מטה בצורת 'זיג-זג' ובכך גורמת בכך להאטת מהלכם. וראה זה פלא – רוח המדבר החמה הנושבת כאן במרבית שעות היום היא המקור להצטננותם המהירה של המים. בתום זרימתם האיטית, נקווים המים בבריכת מים סגורה שנבנתה בתחתית המגדל. ברז שהותקן בדופן הבריכה מאפשר לתושבי המקום לגמוע מהם לרוויה ואף למלאם בכליהם.
כבר בראשית שנות החמישים הוקם מתקן ראשון מסוג זה בחוות הגדנ"ע בבאר אורה. מפקדי החווה בנו אותו עבור חניכיהם כדי שייהנו ממימיו הצוננים בימי הקיץ הלוהטים. 'ויטמן', כך כינוהו, על שם אותו 'קיוסק' ידוע בתל אביב לממכר הגלידה ששמה הלך לפניה ברחבי העיר הגדולה. ראו אנשי חיל ההנדסה כי טוב והחליטו להציב מתקן דומה בסמוך לצריפי המעברה. עד מהרה החלו לנהור לכאן אנשים מצוידים בג'ריקנים, בנאדות עור או בג'ארות מחרס כדי להרוות צימאונם ולהצטייד במים קרים
"אָ-מֶחָיֶה", אמרה ציפק'ה לאחר מספר לגימות.
"רעיון עולמי", התלהבה עדנה.
"למה רק עכשיו נזכרו?" קיטר מוריס.
"חבר'ה, תשאירו גם מים לאחרים", גער אלברט שעמד בתור. "כולם רוצים למלא".
"אני לוקח גם בשביל השכנה", התנצל רוברטו בעודו עסוק במילוי הג'ריקן השני, "היא בהריון וביקשה…"
"אז למה שלא תשלח את בעלה? כלל לא יזיק לו"
קיטורים לא חסרו שם, אך בסופו של דבר יוצאים כולם מרוצים. גם אם נאלצו להידחק בתור המתארך לעייפה בימי הקיץ הלוהטים, מודים הם שהיה כדאי.
ואכן, איזה כיף זה – להגיע אל צריפך כשבחוץ שורר חום של ארבעים מעלות והזיעה נוטפת, וכשברז המים במטבח פולט מים רותחים – אז לשבת בנחת, לגמוע לגימה ועוד לגימה מהמים הצוננים…
ממש כיף. שווה הכול. אפילו שטעמם קצת תפל.
ואפילו כרוך הדבר בחגיגת 'שישו ושמחו' בבני המעיים.

על המרפסת.  בשעות אחר הצהרים ובערבים, בימים שאיננו גוררים את רגלינו אל האמפיתיאטרון כדי לחזות בסרט, או לטבילה בים, או ללגימת קפה ברחבת השק"ם, אנו ניגשים אל צריפם של מוישה אחי ושוש, מתרווחים בנחת במרפסת ועוקבים אחר ההולכים והשבים. הנה הולכת לה וקרבה חבורה מיוצאי הודו על שפעת ילדיהם שצחוקם נשמע למרחוק. הם מנפנפים לנו לשלום ואנו מחזירים חיוכים.
"מה נשמע?", אני שואל.
"הכול טוב, ואצלכם?"
"הכול בסדר. יופי". מטיילים?
"קצת, הולכים לשכונה, לבקר את הדודה".
"מה עם הדוד? כבר החלים?”
"כן, מרגיש טוב", מחייכים.
"אז להתראות, ותמסרו ד"ש".
"תודה".
והנה יוחנן ומרים, צועדים לאיטם שלובי זרוע. משמבחינים בנו הם מתקרבים לעברנו.
"אהלן, מה נשמע?"
"על הכיפאק".
"תפאדלו, רוצים קפה?"
"נשמע טוב".
הזוג ברוכמן עולה למרפסת ומתיישב. אני מוזג קפה שחור לספלים והשיחה קולחת.
יוחנן כבר נחשב לוותיק. לפני כשנה הגיע לכאן עם קבוצת השח"ל. הובטח לו שיצטרף אל הדייגים, אך כשהעניין לא הסתדר החל לעבוד בחיל ההנדסה. עבד בביצורים, בבניין ובכל הבא ליד.
"איזה כיף לכם", נאנח יוחנן בעודו מתרווח על כיסאו. "לנו לא היה את הלוקסוס הזה. כשהגענו לכאן עדיין לא היה חשמל והשתמשנו בעששיות נפט".
"ומים"?
"לפעמים כן, לפעמים לא".
"ומקלחות?"
"איפה מקלחות? היו כמה ברזים בחוץ. בלילה היו באות לכאן נשים ומתקלחות בחושך…"
"בררר… אל תשאלו, איזה קור היה… קור כלבים", מצטמררת מרים, "אפשר לקבל כוס תה, שוש?"
"ודאי, תתפלאי, אפילו עוגה אפיתי היום".
"איזה יופי, ידעתי מתי לבוא…"
"תמיד מוזמנים", מחייכת שוש ופונה לעבר פינת הבישול.

שרגא.  מרחוק נשמעים קולות רמים. אט אט הם קרבים, ולעינינו נגלית דמותו של שרגא – איש בעל פנים רחבות ושיער שחור הגולש אל מצחו הגדול. זיפי הזקן המכסים את פניו מעיבים על שפמו הקטן, ובגדיו תלויים עליו ברישול. הוא נע הלוך ושוב בתנועות עצבניות ומקלל את חמורו שהיה קשור קודם לכן ליד צריפו. נראה שהרעב הציק לו, ניתק את החבל וברח. עכשיו לך תמצא אותו.
שרגא, שרגא! נשמעת קריאה מרחוק.
מי קורא לי? מזדקף שרגא.
נדמה לי שראיתי אותו מסתובב ליד שדה התעופה! צועק לעברו מאן דהוא.
איזה שרמוטה, פולט שרגא בכעס ופותח בריצה לעבר השדה.
לא בכדי מתעצבן שרגא. זקוק הוא לחמורו כאוויר לנשימה. אם ילך זה לאיבוד, כיצד יוכל לשווק באילת את סִיפוֹני הסודה אותה הוא מייצר?
שרגא יעקובוביץ, יליד בוקרשט שברומניה, עבד בטרם בואו לאילת כטבח באוניית הנוסעים 'נגבה'. משירד לכאן במסגרת גרעין השח"ל התגורר עם אשתו קלרה באחד מצריפי המעברה. כשהחל השח"ל להתפרק עבר לעבוד למחייתו כטבח במחנה ה'מצודה' הסמוך. עם הזמן התאהב שרגא באילת והחליט להשתקע בה. אבל מה אעשה כאן? חשב, ממה אוכל להתפרנס?
תחילה הובילו אותו חושיו העסקיים לרעיון של פתיחת מסעדה, אך במחשבה שנייה נרתע. לא כדאי, חשב. אילת תגדל, בכל פינה תצוץ לה אחת כזו ותהיה תחרות גדולה. אני חייב להקים עסק שיהיה ייחודי, שיתאים רק למשוגעים כמוני.
חשב…חשב… ומצא. אקים כאן מפעל לייצור סודה. המים כאן דלוחים, טעמם תפל, האנשים רוצים לשתות והרבה. ישתו סודה וייטב להם. להם וגם לי.
הלך לחנוך וביקש מקום והלוואה קטנה. ענה לו חנוך: "עוד מעט מתפנה צריף במעברה ותוכל לקבלו, אבל באשר להלוואה – יש לנו בעיה. כמועצה, חל עלינו איסור לתת הלוואות. מדוע שלא תפנה למשרד הפיתוח?"
"פניתי אליהם", ענה, "דוחים אותי הלוך ושוב. נראה שאינם מאמינים בעתיד המפעל".
"טוב", השיב חנוך, "אביא את הנושא לישיבת המועצה הבאה ונראה מה עושים".
בחודש אפריל נתכנסו חברי המועצה ודנו כמובטח בבקשתו של שרגא. לאחר דיונים וויכוחים נתקבלה החלטה: "המועצה תרכוש חלק מרכושו של בית החרושת לסודה בסכום של 1,000 לירות, תוך התחייבות למכירה חוזרת כעבור תקופה של שנה".
שמח שרגא, לקח את הכסף, נסע צפונה וכעבור ימים מספר חזר עם מכונת סודה שתאריך לידתה… שנת 1915.
טכס פתיחתו של המפעל היה צנוע אך חגיגי. לאחר הכול, מדובר כאן במפעל הפרטי הראשון  המוקם באילת. במרכז הצריף הקטן עמדה דוממת מכונת הסודה. מסביב לה ניצבו חנוך, חברי המועצה ומוזמנים נוספים. בצד עמדה לה חייקה, שהכירה את שרגא בעת שירותה ב'מצודה'. הוא נהג לשתפה בקשייו ובמאמצים שעשה להגשמת חלומו זה. כל העת הייתה משתדלת לעודדו, כותבת מכתבים עבורו ומנסחת את בקשותיו.
בתום הברכות ניגשה קלרה אל מכונת הסודה וניפצה עליה בקבוק קוניאק כמיטב המסורת. כולם מחאו כפיים, חלקו לאיש כבוד ובירכוהו במזל טוב. הנה, סוף סוף מתגשם חלומו. באם תצלח דרכו ירחיב את המפעל ואף יתחיל לייצר משקאות קלים.
עד מהרה החל שרגא בייצור בקבוקי הסודה. בתום יום עבודתו כטבח היה חוזר לצריפו ומתחיל במלאכתו. גם קלרה שהועסקה במטבח של סולל בונה הייתה מצטרפת אליו בערבים, מסייעת בעדו לסובב את גלגל המכונה ורוחצת את בקבוקי הסִיפוֹן.
אט אט החלה התעשייה לפרוח, אך כיצד משווקים?
אל דאגה. שרגא תמיד ימצא מענה.
חמורים היו לשח"ל. שני חמורים שנועדו לנשיאת מים. משהתפרק השח"ל אימצם שרגא וקשרם בסמוך לצריפו. מדי יום היה מאכילם בשאריות לחם יבש שהיה מביא מ'המצודה'. שיהיה, אמר לעצמו, מי יודע, אולי אי פעם יועילו…
כשהגיע היום לפירעון החשבון, רתם שרגא את חמוריו לעגלה קטנה, העמיס עליה את בקבוקי הסִיפוֹן והחל מסתובב בשבילי השכונה ומוכרם לעקרות הבית.
עכשיו ממשיך הוא להתרוצץ. מזה קרוב לשעה מחפש את חמורו שברח. כשייתפס, ישחרר עליו שרגא את אוצר הקללות הכלואות לו בקצה הלשון.

שמעון עמר וז'אק סוויסה.  כל שעות היום עברו על שמעון עמר בעבודות בניין בשכונה הסמוכה. העבודה הקשה על הפיגומים תחת השמש הלוהטת התישה את כוחו. רצה קצת לנוח, אך מנהל העבודה חיים היה ממריצו. מדי פעם היה אף נוהג להתגרות בו: "יא עמר, אתם המרוקאים, באתם מאפריקה ועוד מתלוננים על החום? תראה אותי, 'שיכנוזי' שבא מרומניה, תסתכל איך אני עובד – לא מתלונן, לא בוכה, לא מוציא מילה". ושמעון, סובל ושותק. רק מקמץ את פיו, פולט יריקה וממשיך לדפוק מסמרים בפטיש הטפסנים. זה עתה חזר לצריפו אחרי יום עבודה כשהוא עייף ומותש. אך שמעון אינו הולך לנוח. גם לא להתקלח. אפילו רצה, לא יכול היה. המים במקלחת חמים. ככה זה כשהצינורות מונחים על פני השטח וחשופים לשמש החמה. רוצים להתקלח? עליכם להמתין עד לשעת חצות ולעיתים עד לשתיים בלילה. לא אחת גם זה אינו עוזר – פותחים את הברזים ויוצא רק אוויר. רק לאחר מספר שעות או יחזרו קילוחי המים כשהם חומים וחלודים.
שמעון מוריד מהקולב את תרמיל החאקי, תוחב לתוכו ציוד ספורט, מגבת, בגדים להחלפה ונוטל אל תחת זרועו את ידידו הטוב – כדורגל עגול ומנופח כדבעי. הוא ניגש לצריף הסמוך וקורא לחברו.
"יאללה ז'ק, הולכים?"
ז'ק מוכן ושניהם מתחילים לפסוע במורד לעבר שדה התעופה, שם אמורים להתאמן. יוסק'ה מרשה להם. במילא לא נוחתים היום מטוסים, אז למי אכפת אם ישחקו כאן מעט? תוך דקות הם מגיעים לשדה, מתחילים לכדרר ולהפגיז בעיטות לשער. זה ל'בינתיים', עד שיגיעו שאר החבר'ה.
רק לפני זמן קצר הגיע שמעון ממרוקו הישר לבאר שבע. עבד שם בבניין ואת זמנו החופשי הקדיש לכדורגל. יום אחד ירד עם קבוצתו לטיול באילת. "לא היה פה כלום", הוא מספר, "דרך עפר, צריפים, הכול שומם ויבש. והנה, רק ראיתי את הים מיד התלהבתי והחלטתי – אני נשאר כאן".
חזר שמעון לבאר שבע ושכנע את חברו הטוב ז'ק סוויסה לרדת לאילת. כעבור זמן קצר הגיעו השניים ונתקבלו לעבודה בחיל ההנדסה. עם הזמן קיבצו סביבם חבורת חובבי כדורגל נלהבים והחלו להתאמן.
"מה דעתך שנקים קבוצת כדורגל?" שואל שמעון את ז'ק תוך כדי בעיטה.
"רעיון טוב", עונה לו ז'ק ומזנק, "כשיגיעו החבר'ה, אולי נדבר על זה".
"נקרא לה 'הפועל אילת', מתלהב שמעון. "נשחק נגד הצבא, נגד באר אורה ונגד עין ע'דיאן…"
"וואלה", עונה ז'ק וחוטף גול.